بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند (مطالعه تطبیقی دو دوره اصلاحات و اصولگرایی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده سمانه ابوی طرقبه
- استاد راهنما هادی خانیکی سارا ابوطالب جولا
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هدف اصلی پایان نامه حاضر، شناخت نحوه بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند پس از انقلاب اسلامی با مقایسه تطبیقی دو دوره اصلاحات (1376- 1384) و دوره اصولگرایی (1384- 1389) است؛ بنابراین برای نیل به این هدف، در بخش نظری، به بررسی پیدایش سینما، سینمای عامه پسند و سینما به مثابه رسانه پرداخته شده است؛ در ادامه، نظریه های بازنمایی، نشانه شناسی، نظریه رمزگذاری استوآرت هال و نظریات مطالعات جوانان برای درک بیشتر موضوع مطرح می گردد، در نهایت نیز چارچوب مفهومی، بر اساس نظریه بازنمایی و دیدگاه هبدیج در مورد بازنمایی جوان ارائه می شود. روش پایان نامه حاضر نشانه شناسی و بر اساس دو الگوی سلبی و کادوری (برای تحلیل رمزگان فنی) و الگوی روایی و نشانه شناسی بارت (برای تحلیل رمزگان فرهنگی) پی ریزی شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی شده سه فیلم از دوره اصلاحات (زیرپوست شهر، پارتی و من ترانه 15 سال دارم) و سه فیلم از دوره اصولگرایی (دایره زنگی، درباره الی... و تسویه حساب) که به روشی هدفمند، نمونه پژوهش پیش رو را تشکیل می دهد، مورد مطالعه و تحلیل قرار بگیرند. علاوه بر این، در پایان صحنه های انتخابی از هر فیلم نیز، با استفاده از رمزگان مدنظر فیسک، توضیحی برای درک بیشتر ارائه می شود. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که فیلمهای عامه پسند ساخته شده–که در این پژوهش، مقصود، فروش بالا و درنتیجه مخاطب بسیار است- در دو دوره مذکور، تصویری متفاوت از جوان را بازنمایی می کنند. در هر یک از این دو دوره، ارجاعاتی حتی متناقض به جوان به چشم می خورد. جوان در دوره اصلاحات با مفاهیمی چون "پایبندی به ساختار"، "امید به آینده"، "خودباوری"، "جسارت"، "مسئولیت پذیری"، "آرمان گرایی"، "قانون مداری" و "دموکراسی و آزادی خواهی" نشان داده می شود. در نقطه مقابل، جوان در دوره اصولگرایی به صورتی "ساختارشکن"، "خودابراز"، "بی هویت"، "مبارز ضد اجتماعی"، "درگیر بین سنت و مدرنیته"، "قانون گریز" و "ریسک پذیر" بازنمایی شده است. بنابراین می توان گفت، نوعی هراس رسانه ای در مورد بازنمایی جوان در دوره اصولگرایی در سینمای عامه پسند به وجود آمده است.
منابع مشابه
بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند: مقایسۀ تطبیقی دو دورۀ اصلاحات و اصول گرایی
هدف اصلی این مقاله، مطالعۀ نحوۀ بازنمایی جوان در سینمای عامه پسند ایران از راه مقایسۀ تطبیقی فیلم های برگزیده در دو دورۀ اصلاحات (1376- 1384) و اصول گرایی (1384- 1389) است. به این منظور، با بهره گیری از نظریۀ بازنمایی هبدیج و مفاهیم مرتبط در حوزۀ مطالعات جوانان، نظیر «بازنمایی به مثابۀ دردسر» و «بازنمایی به مثابۀ خوش گذرانی»، سه فیلم از دورۀ اصلاحات («زیر پوست شهر»، «پارتی» و «من ترانه 15 سال د...
متن کاملساختار روایی وایدئولوژیک یک سینمای عامه پسند
ایران را تشکیل می دهند در جامعه ی ایرانی در گستره ای وسیع مصرف می شوند. هر چند که این فیلم ها در پژوهش های فرهنگی رایج در کشور، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، اما بر اساس نظریه های فرهنگی متأخر، آنها متون فرهن گیِ متشکل از رمزگان ایدئولو ژیکی هستند که در برساخته شدن ادراک اجتماعی جمعی، نقشی اساسی دارند . بنابراین، سؤالی که مطرح می شود این است که فیلم های عامه پسند ایرانی از چه نوع ساختارهای روا...
متن کاملبازنمایی ارزش های اجتماعی زن در سینمای بعد از انقلاب :مقایسه دو دوره اصلاح طلبی و اصولگرایی
مسئله این پژوهش، چگونگی بازنمایی عملکرد اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب اسلامی ایران است. برای این منظور با استفاده از روش کیفی تلفیقی نشانه شناسی، بازنمایی ارزشهای زن در سینمای بعد از انقلاب مورد مقایسه قرار گرفته است. در چارچوب نظری این تحقیق نظریه نمایش جنسیت و کنش متقابل گافمن و ایده آل تایپ ماکس وبر استفاده شده اند و بدین ترتیب الگوهای تفسیری و تفسیر ارزشهای اجتماعی بازنمایی شده در خ...
متن کاملساختارهای روایی و ایدئولوژیک سینمای عامه پسند ایران (1386-1376
فیلم های عامه پسند ایرانی، بعنوان نوعی فرهنگِ ملی، که نبض اقتصادی سینمای ایران را تشکیل می دهند در جامعه ی ایرانی در گستره ای وسیع مصرف می شوند. هر چند که این فیلم ها در پژوهش های فرهنگی رایج در کشور، چندان مورد توجه قرار نمی گیرند، اما بر اساس نظریه های فرهنگی متأخر، آنها متون فرهنگیِ متشکل از رمزگان ایدئولوژ|یک هستند که در برساخته شدن ادراک اجتماعی جمعی، نقشی اساسی دارند. بنابراین، سؤالی که مط...
متن کاملبازنمایی گفتمان های خانواده در مجلات عامه پسند ایرانی
خانوادهگرایی بهمثابه یک گفتمان هژمونیک در فضای فرهنگی و رسانهای کشور در سالهای اخیر توسط گفتمانهای رقیب ازجمله جریان فکری و فرهنگی فمینیسم به چالش کشیده شده است. امروزه فضای فرهنگی و رسانهای جامعة ایرانی بهویژه عرصة مطبوعات و نشر محل تخاصم گفتمانی این دو رویکرد هستند. این پژوهش درصدد بررسی کیفیت بازنمایی گفتمانهای نظری پیرامون خانواده در عرصة مجلات عامهپسند ایرانی است. روش مورد استفاده...
متن کاملمصرف فرهنگ عامه جهانی سینمای عامه پسند هند و تماشاگران ایرانی (زاهدانی)
ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴﻨﺪ ﻫﻨﺪی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ در ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻳﺮان ، و در ﻣﻘﻴﺎﺳﻲ وﺳﻴﻊ اﺳﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده .ﭘﺪﻳﺪ اﻳﻦ اﻣﺮ ة و ﻧﻮﻇﻬﻮری ﻧﻴﺴﺖ ﭘﻴﺸﻴﻨﺔ دﻫ 30 آن ﺑﻪ ﺔ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺮدد؛ در اﻣﺎ ﺗﺎﻛﻨﻮن و ﻣﻮرد ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺼﺮف اﻳﻦ ﻓﻴﻠﻤﻬﺎ ﻧﻮع ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ دارﻧﺪ، ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﻧﺠﺎم ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﺳﻨﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺧﻮاﻧﺸﻬﺎﻳﻲ را ﻛﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان زاﻫﺪاﻧﻲ از دار ﻓﻴﻠﻤﻬﺎی ﻋﺎﻣﻪ ﭘﺴ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023